PARTNERI MAPEI: AQUATERM - 25 rokov dôvery

NA POPRADSKEJ VZORKOVNI SPOLOČNOSTI AQUATERM VLÁDNE PRIATEĽSKÁ ATMOSFÉRA. SO ZÁKAZNÍKMI SA NAD NÁVRHMI KÚPEĽNÍ ŽIVO DISKUTUJE. RÓBERT MAČÁK, KTORÝ UŽ 25 ROKOV PREDÁVA KÚPEĽŇOVÉ VYBAVENIE TVRDÍ, ŽE ÚSPECH RODINNÝCH FIRIEM, AKO JE TÁ JEHO, TKVIE V ZÁUJME O ZÁKAZNÍKA.

 

Podnikať ste začínali pred 25 rokmi. Ako sa vtedy predávala sanita?

V čase, keď sme začínali, bol obrovský dopyt po tovare. Predali sme všetko, čo sme priviezli. Samozrejmosťou bola aj ukážková platobná disciplína. To sa časom zmenilo. 
 

Ako ste zareagovali na nové podmienky?

Museli sme sa prispôsobiť. Od roku 2000 sme doplnili predaj obkladov a dlažieb. V roku 2003 sme otvorili naše prvé kúpeľňové štúdio. V tom čase už bolo v Poprade silné konkurenčné prostredie. Nám sa však podarilo presadiť. 
 

Čím si to vysvetľujete?

Sme rodinná firma. Museli sme sa vypracovať sami. Nikdy sme neboli v žiadnom združení, v ktorom by nás niekto potiahol. Vždy sme boli samostatní.
 

Čo ste ponúkli svojim zákazníkom?

Od začiatku sme ponúkali výrobky strednej a vyššej strednej triedy za dobré ceny. Do našej predajne v Spišskej Belej chodili nakupovať ľudia zo širokého okolia. Sem-tam sme priniesli aj luxusné produkty. Napríklad prvé podomietkové systémy sme do okresu priniesli my.
 

Kde všade dnes máte predajne?

Okrem predajne v Spišskej Belej máme vzorkovňu v Poprade, kde sa práve nachádzame. Ďalšie regionálne pobočky sa nachádzajú v Nitre, Trebišove a Humennom. Zákazník tiež môže využiť náš e-shop. Sortiment mu doručíme do 24 hodín. 
 

Na koho zameriavate svoje veľkoobchodné aktivity?

Zo skladu v Poprade denne zásobujeme partnerov po celom Slovensku. Našimi zákazníkmi sú kúpeľňové štúdiá, stavebniny. Spolupracujeme aj so stavebnými firmami. Materiál dodávame aj priamo na konkrétne projekty. 
 

Okrem toho rozvíjate vlastnú značku kúpeľňového vybavenia.

Áno, snažíme sa budovať aj vlastnú značku kúpeľňového príslušenstva Lotosan. Tak ako dbáme na kvalitu sortimentu, ktorý predávame, je pre nás dôležitá aj kvalita našej vlastnej značky. Výrobky značky Lotosan sa vyrábajú len v európskych fabrikách. Naším cieľom je predávať batérie s emóciou. Naše výrobky zaujmú na prvý pohľad dizajnovým obalom a logom. 
 

Ako sa vám darí skĺbiť toľko aktivít?

Všetky aktivity musíme rozvíjať koncepčne. Nemôžeme preferovať jednu na úkor druhej. 
 

Toľko aktivít kladie aj vysoké nároky na vašich zamestnancov. Akí sú tí vaši?

Naši ľudia sú dôležití. Môžete mať nápady, ale bez ľudí sa vám ich nepodarí zrealizovať. S personálnym obsadením nám paradoxne pomohla kríza. Posilnila morálku pracovníkov a získali sme aj nových kvalitných ľudí. Aktuálne máme 70 zamestnancov a veľmi nízku fluktuáciu.
 

Čím to je?

Máme motivačný program. Kto u nás dlho pracuje, automaticky sa mu zvyšuje mzda. A nezabúdame ani na bonusy pre zamestnancov. Čím viac tovaru predajú, o to lepšiu budú mať výplatu. Dôležité však je, že u nás cítiť rodinnú atmosféru.
 

Premieta sa fakt, že ste rodinná firma do dôvery vašich zákazníkov?

Najväčšia dôvera je, že sme na trhu 25 rokov. S manželkou Evou sme stále jediní majitelia. Nedávno sa k nám pridali synovia. Starší Róbert vedie veľkoobchod. Mladší Peter má na starosti marketing a prevádzky.
 

Neberiete si prácu niekedy domov?

Prácou rozhodne nežijeme 24 hodín. Niekedy sa však potrebujeme porozprávať o veciach, ktoré sa v práci riešia a promptne rozhodnúť. Najhoršie je neurobiť nič. Som naučený robiť rýchle rozhodnutia. Môže sa stať, že to niekedy nevyjde, ale aj zlý obchod patrí k podnikaniu, len nesmie byť často.
 

Patrilo medzi tieto rozhodnutia aj otvorenie vzorkovne s plochou 1000 m2 v čase krízy?

V roku 2008, keď vypukla kríza, sme sa veľmi starostlivo pripravovali na otvorenie tejto vzorkovne v Poprade. Veľa sme investovali do kvalitných produktov, niektoré boli aj luxusné. Na slávnostnom otvorení mi partneri z celého Slovenska hovorili: „Róbert, ty si sa zbláznil, je kríza. To neustojíš.“ Veril som však, že kríza prejde a ja budem pripravený. Tak aj bolo.
 

Akí sú Slováci zákazníci?

Nerozhodní, 90 % ľudí, ktorí zariaďujú kúpeľňu, nevedia, čo chcú. Naši ľudia musia byť kreatívni, pýtať sa správne otázky, aby im pomohli dobre vybrať. Teší nás však, ak k nám príde napríklad zákazníkov sused s prosbou o radu, lebo sa mu páčila kúpeľňa, ktorú sme navrhli. Spokojný zákazník je najlepšou reklamou. Na tom sme si vybudovali svoje meno.
 

Sú Slováci nároční na zariadenie kúpeľne?

Dobrá správa je, že Slováci si na kúpeľňu potrpia. Dokazuje to aj predajnosť tovarov stredného a vyššieho stredného segmentu. Hobby markety, aj keď je ich veľa, rozhodne nie sú naša konkurencia. Som rád, že nám záleží na kvalite, veď deň sa začína a končí v kúpeľni. 
 

Ktoré referenčné projekty vás posunuli ďalej?

Každý projekt nás posúva ďalej. Medzi poslednými to bol Hotel Horizont, rekonštrukcia AquaCity či Hrebienok rezort. 
 

S Mapei ste začali spolupracovať až minulý rok. Prečo tak neskoro?

Je to dané vývojom. Túto značku si vyžiadali zákazníci i inštalatéri. Pomohla nám tiež presadiť sa v niektorých projektoch. Nemôžeme predávať všetko. Novú spoluprácu preto musíme vždy starostlivo zvažovať. Zistili sme, že značka Mapei má s nami mnoho spoločného.
 

Čo vás s Mapei spája, okrem toho, že je to tiež rodinná firma?

V prvom rade kvalita. Vidíme perspektívu, kam smeruje stratégia rozvoja spoločnosti a kvalita výrobkov. To je v súlade s našimi predstavami a budúcim smerovaním. Naším cieľom je rozvíjať vzťahy aj s dodávateľmi, nie skákať zo značky na značku. Preto máme záujem len o dlhodobú spoluprácu.
 

Čo na spolupráci oceňujete?

Pre nás má Mapei výhodu rýchleho a komplexného servisu: od promptnej dodávky, cez marketingovú podporu až po školenia na mieru.
 

Mohli by ste priblížiť vaše ďalšie plány do budúcnosti?

Tento rok sme otvárali dve prevádzky a modernizovali sklady. Teraz musíme chvíľu počkať, ale určite nezostaneme stáť. Plány máme, stále je čo robiť. Nemôžeme zaspať na vavrínoch.