15 ROKOV MAPEI NA SLOVENSKU

 

SPOLOČNOSŤ MAPEI, VÝROBCA STAVEBNEJ CHÉMIE, MÁ V SÚČASNOSTI 64 POBOČIEK V 27 KRAJINÁCH NA PIATICH KONTINENTOCH. NA SLOVENSKU OSLÁVI BUDÚCI ROK 15 ROKOV. O HODNOTENÍ JUBILEA A O PLÁNOCH DO BUDÚCNOSTI SME SA ROZPRÁVALI S MIROSLAVOM JAŠKOM, GENERÁLNYM RIADITEĽOM MAPEI.
 

Aký je rozdiel medzi spoločnosťou MAPEI pred 15 rokmi a dnes?
Spoločnosť
MAPEI vznikla na Slovensku v roku 2001 ako dcérska pobočka českého obchodného zastúpenia, závislá od jej podpory. Odvtedy sa mnohé zmenilo. Za najdôležitejšie považujem vybudovanie plnohodnotnej, samostatne fungujúcej a finančne nezávislej slovenskej pobočky.
 

Aké míľniky v smerovaní spoločnosti by ste chceli vypichnúť?
Ako prvý by som označil samotné založenie slovenskej pobočky. Začínali sme v počte päť zamestnancov. Silno sme záviseli od českej pobočky. Mali sme spoločnú obchodnú a marketingovú stratégiu. Využívali sme ich logistiku a sklady. 
Ďalším významným krokom bol príchod obchodného manažéra Petra Hlavoňa z českej pobočky, ktorý sa stal konateľom. Nastavil efektívnu obchodnú politiku. V tom čase sme boli len dvaja obchodníci a nezvládali sme rozvíjať obchod na celom Slovensku. Zamerali sme sa preto na západ. Rozšírili sme spoluprácu z investorov a realizátorov aj na predajcov a distribútorov.
Tretím míľnikom bolo získanie veľkej zákazky – tunelu Sitina. Vďaka týmto zmenám sme začali rásť a vytvárať zisk, čo nám umožnilo postupne rozširovať obchodný tím aj do ostatných regiónov.
 

Novými silami sa pravdepodobne zvýšil počet zákazníkov a stúpol dopyt vo viacerých segmentoch. Čo to znamenalo pre ďalší vývoj?
V období nárastu tržieb, približne od roku 2005 sa realizovala celková reorganizácia firmy do štruktúry, ktorá je veľmi podobná tej dnešnej. Spolu s novými posilami na obchodnom oddelení sa postupne zakladali celé oddelenia: logistika, finančné, marketing, technické oddelenie atď. Najväčší rozmach zažívala firma v rokoch 2005 až 2008, kedy sa medziročné nárasty obratu pohybovali v rozmedzí 40 až 60 %.
 

A potom prišla ekonomická kríza. Ako sa vám s ňou podarilo vyrovnať? 
Príchod krízy nikto nepredpokladal a my sme neboli výnimkou. Všetky peniaze sme investovali do ďalšieho rastu firmy. S krízou prišiel pokles stavebnej výroby a my sme sa jej potrebovali postaviť čelom. Prvým krokom bola nevyhnutná stabilizácia firmy, ktorá trvala asi tri roky. Síce sme rástli, ale marža klesala a ziskovosť nebola dostatočná. Pokles tržieb sa nám podarilo zastaviť v roku 2014. V roku 2015 sa mám podarilo obrátiť situáciu tak, že sme sa vrátili k výsledkom, aké sme dosahovali pred krízou.
 

Ako sa Vám to podarilo? 
Základ bol uvedomiť si, že sa nemôžeme donekonečna vyhovárať na krízu. Nikto nám nepomôže so zázračným riešením. Pochopili sme, že sami musíme byť aktívni. Sústredili sme sa na to, v čom sme silní a v čom sme boli úspešní. Nakoniec sme zistili, že všetko zložité je v podstate úplne jednoduché. 
 

V čom je spoločnosť MAPEI silná?
Našu prácu opierame o tri piliere: partnerstvo, inovácia a špecializácia. Naším cieľom je ponúkať zákazníkom jedinečné systémové riešenia a kvalitný servis. Snažíme sa o individuálny a partnerský prístup. Zákazníkom ponúkame nové inovatívne technologické postupy a produkty. Už niekoľko rokov investujeme do odborného vzdelávania našich zamestnancov. Táto investícia je pre nás veľmi dôležitá, pretože iba kvalitní zamestnanci môžu poskytovať kvalitný servis pre našich zákazníkov.

 

Ktoré referencie boli pre vašu spoločnosť kľúčové?
Tunel Sitina v roku 2005 bol prvý veľký projekt, na ktorom sme pracovali. Druhým bol Tunel Bôrik v roku 2008. Spolupodieľali sme sa aj na najväčších akvaparkoch na Slovensku. Po akvaparku v Senci nasledovali: Tatralandia, Bešeňová, Aquacity Poprad, Kováčová alebo Veľký Meder. Viaceré sme realizovali počas niekoľkých etáp.
Postupne pribúdala spolupráca aj na väčších projektoch v oblasti sanácií železobetónových konštrukcií ako sú čistiarne odpadových vôd, mosty a letiská, elektrárne, vodné diela atď. V oblasti sanácie sme spolupracovali v Slovnafte, v jadrovej elektrárni Mochovce na letisku v Bratislave, Poprade a Košiciach.
V oblasti kladenia keramických obkladov a dlažieb máme na konte viacero nákupných centier a polyfunkčných objektov. 
V poslednom období sme takisto získali viacero pekných referencií v oblasti revitalizácie panelových domov, obnovy historických budov či zateplenia.
 

Čo by ste zaželali firme MAPEI do ďalších 15 rokov?
Spoločnosti
MAPEI želám veľa spokojných zákazníkov, lojálnych zamestnancov a stále sa rozvíjajúci stavebný trh. Aj v nasledujúcich rokoch sa budeme snažiť byť inovatívnou firmou a špecialistom vo svojom odbore. Naším dlhodobým cieľom je dostať sa medzi päť najväčších dodávateľov stavebnej chémie na Slovensku. Veríme, že tento cieľ sa podarí dosiahnuť už v roku 2020.